Wat kunnen oorzaken zijn van het niet goed druk opbouwen van een hogedrukreiniger?

Te weinig drukopbouw kan meerdere oorzaken hebben. Het kan zijn dan de nozzle aan het uiteinde van de lans versleten is waardoor het gat te groot is. Andere oorzaak kan versleten kleppen zijn. Dit is te merken aan een vreemde resonantie van de machin

Hier zijn de meest voorkomende oorzaken én snelle checks als een hogedrukreiniger geen (of te weinig) druk opbouwt:

1) Watertoevoer & lucht

  • Te weinig aanvoer (kraan/leiding/hose te smal, kraan niet vol open).
    Check: emmer-test: moet ruimschoots > pompdebiet leveren.

  • Inlaatfilter/verzamelkorf verstopt.
    Check: filter uitspoelen.

  • Lucht in de pomp (niet ontlucht/primeren).
    Check: pistool open, machine aan zonder nozzle tot een luchtvrij, stabiel waterstraal.

2) Lekken & restricties

  • O-ringen/quick-couplers lekken of slang knik.
    Check: visueel + luisteren; vervangen O-ringen.

  • Lekkage in pomp (slijtage plunjers/pakkingen).
    Check: waterfilm/leksporen bij pomphuis.

3) Nozzle / accessoires

  • Te grote of versleten nozzle-orifice.
    Check: monteer een bekende juiste maat (of turbo-nozzle) en test.

  • Vuilfrees/telescoop-lans verstopt/beschadigd.
    Check: test met standaard rechte lans.

4) Chemie-injector / bypass

  • Sproei-injector staat “open” (sifon/zeefje blijft trekken).
    Gevolg: druk zakt.
    Check: slang los, injector afsluiten of juiste hoge-druk nozzle gebruiken.

  • Bypass/onthaak (unloader) vast of verkeerd afgesteld.
    Check: drukmeter vóór lans; unloader handmatig bewegen/afstellen volgens spec.

5) Pompmechanisch

  • Inlaat-/uitlaatklepjes vervuild of beschadigd.
    Check: demontage & reinigen/ vervangen klepzittingen.

  • Plunjers ingeslagen/gescheurd, pakkingen versleten.
    Symptoom: pulseren, water in olie, olieverkleuring.
    Actie: seal kit/plunger vervangen.

6) Temperatuur & cavitatie

  • Inlaatwater te warm of cavitatie door te lage inlaatdruk.
    Symptoom: rammelend geluid, pitting.
    Check: koud water, korte dikke aanvoerslang, zo recht mogelijk.

7) Aandrijving/elektra/motor

  • Elektrisch: te lange/dunne verlengkabel → spanningsval → lage rpm.
    Check: korte, dikke kabel; ander stopcontact.

  • Brandstofmotor: stationair/ carburateur/ luchtfilter/ governor → rpm te laag.
    Check: onderhoud, volle toeren.

8) Beveiligingen

  • Thermal relief/beschermklep open door lang stationair draaien.
    Check: machine uit/afkoelen; niet onbelast laten recirculeren.


Snelle diagnose volgorde (praktisch)

  1. Kraan vol open + emmer-test → inlaatfilter schoonmaken.

  2. Ontluchten: pistool open zonder nozzle tot stabiel water.

  3. Nozzle ruilen voor juiste/nieuwe maat.

  4. Chemie-injector sluiten.

  5. Lekken/O-ringen controleren.

  6. Unloader bewegen/afstellen.

  7. Indien nog mis: pomp intern (kleppen/seals) en rpm/elektra nalopen.